YRITYKSET JA MARKKINAT

Kiviteollisuusliiton sisustuskivitoimikunnan puheenjohtaja ja Vientikivi Oy:n myyntipäällikkö Ari Laaksonen:

Kotimaisella toimittajalla myös yhteiskunta voittaa

Sisustuskivien markkinat näyttävät kohtuullisen hyviltä ja toimialalla tapahtuu positiivisia asioita. Nyt rakennetaan korkeatasoisia asuntoja ja julkisen rakentamisen saralla arvokiinteistöjä, joiden arvomaailmaan myös kotimainen kivitoimittaja nivoutuu hyvin. Näin sanoo kiviteollisuusliiton sisustustoimikunnan puheenjohtaja Ari Laaksonen.

Kotimaisella toimittajalla myös yhteiskunta voittaa

Sisustuskivien, muun muassa luonnonkivi- ja kvartsitasojen käyttö kasvaa nykyistä nopeammin, sillä rakentamisen arvomaailmaan kuuluu selkeästi kestävä kehitys ja elinkaariajattelu. Näin kiteyttää Kiviteollisuusliiton sisustuskivitoimikunnan puheenjohtaja ja Vientikivi Oy:n myyntipäällikkö Ari Laaksonen kotimaisen kivitoimittajan aseman.

Laaksosen mukaan kotimaisen toimijan valinnassa korostetaan liian usein vain urakan hankintahintaa. Erot hinnoissa ulkomaisiin verrattuna johtuvat valtaosin eri maiden palkkatasoista. Lisäksi Suomen lainsäädäntö määrää yrityksille tiettyjä pakollisia kuluja, mm. sosiaaliturvan ja työturvallisuuden - nämä kulut ovat oleellisesti pienempiä kilpailijamaissa.

- Jos kilpailuetua halutaan tarkastella tarkemmin, liittyvät kotimaiseen toimijaan esimerkiksi toimitus- ja laatuvarmuus, kiven huoltovarmuus ja selkeä asiointi. Luotettavuus- ja takuuasiat pitää myös ehdottomasti nostaa kilpailueduiksi, vaikka esimerkiksi virolaiset kivet houkuttelisivatkin. Yksityistalouksissa kivitasojen hankinta on merkittävä kertaostos, mutta hankinta tehdään jopa 20 vuoden tarvetta varten. Hintaero halvempaan kilpailijaan nähden ei tuo pitkässä aikajaksossa lisäkuluja paljoakaan / per vuosi. Kotimaisen toimijan suosiminen tuo turvan onnistuneeseen hankintaan.

Kokonaislogistiikka toimii jouheasti

Ari Laaksosen mukaan kotimaisen toimijan koko palveluketjussa on nostettava esille kokonaislogistiikka, mikä Suomessa toimii jouhevasti. Suomalaiset ovat tunnontarkkoja aikatauluista.
Yleisellä tasolla Laaksonen haluaa nostaa keskusteluun kotimaisen kiven kilpailueduista arvomaailman, johon yhä useampi hankinta eri toimialoilla perustuu.

- Kiven tuotanto ja koko palveluketju on laaja ja monimuotoinen. Hankekilpailutuksissa pitäisi ottaa esiin tarkemmin, millä sähköllä kivityöt on esim. Kiinassa tuotettu, onko käytetty hiilivoimaa vai uusiutuvan energiaratkaisuja ja miten paljon ”uitettu” kivi kuormittaa ympäristöä hiilijalanjälkenä. Halpatuontimaiden, kuten Kiinan työoloja tulisi tarkastella kriittisemmin.
Laaksosen mukaan ei pidä myöskään unohtaa työllistämisvaikutuksia.

- Korkea kotimaisuusaste tukee työllisyyttä ja verohyödyt jäävät Suomeen. Varsinkin kuntien hankinnoissa pelkkä hinta ei saisi olla ainoa kriteeri. Kotimaista luonnonkiveä on myös hyvin saatavilla, jos samaan kohteeseen tai lähikohteeseen halutaan samanlainen visuaalinen ilme saman luonnonkiven käytöllä vielä vuosienkin jälkeen.

Kotimaisen luonnonkiven asema on Laaksosen mukaan vahva ja on tärkeää, että kaikki kivialan kotimaiset toimijat puhaltavat yhteiseen hiileen.
- Päivän trendien mukaan kotimaisten luonnonkivien sävyt ovat valitettavasti osittain sopimattomia sisustuskäyttökohteisiin. Toivoisin kuitenkin kaikkien kivimateriaalien työstämisen tapahtuvan Suomessa yhteisen hyvän vuoksi.

 

Lisää kommentti

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut
LUE LISÄÄ AIHEESTA YRITYKSET JA MARKKINAT

1 2 3 4 5 6 7 ... 9 »