YRITYKSET JA MARKKINAT

Eri materiaalien yhdistäminen luo näyttäviä kaupunkikeskustoja

Rudus Oy:n luonnonkivituotteiden tuoteryhmäpäällikkö Timo Syrjä sanoo, että kotimaisen kiven saatavuus ja tuotteistaminen vauhdittavat kiven kauppaa. Hänellä on vahva usko myös erikoistumiseen.

Timo Syrjä Rudus Oy

Kannattaa panostaa esteettömyyteen. Tasaisemmat kiveykset ohjaavat kulkua, kun lohkopintaisia tuotteita käytetään niillä alueilla, joissa ei toivota ihmisten liikkuvan, Timo Syrjä sanoo. 

Timo Syrjällä on paljon sanottavaa luonnonkivestä. Mies on ikänsä tehnyt työtä luonnonkiven parissa. Suomalaisten alan ammattilaisten joukossa Syrjä on itseoikeutetusti ”Mr. Kivi”.

Rudus Oy:n luonnonkivituotteiden tuoteryhmäpäällikkö Timo Syrjä kertoo tuntevansa kivialan ympäristörakentamiseen liittyvät asiat.

– Sillä rintamalla on ollut kysynnän kasvua myös taantumavuosina. Uskon, että tämä johtuu pääosin siitä, että tuotteita on markkinoitu aktiivisesti, kiviteollisuusliiton nettisivuja on kehitetty hyvin ja kävijämäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Markkinointi ja viestintä näkyvät nyt myönteisesti. Kiven näkyvyyteen pitääkin panostaa monipuolisesti.

Kaunista ja kestävää

Syrjän mukaan suomalaiset rakennuskivet ovat kestäviä ja kauniita, ja siksi niitä viedään merkittävän paljon esimerkiksi Kiinaan, missä kivet jalostuvat lopputuotteiksi ympäri maailmaa.

On tärkeää ja tuotteen lisäarvoa kasvattavaa, että suomalaiset kiviraaka-aineet on testattu ja CE-merkitty. Niin pitääkin olla.

Timo Syrjä pitää suomalaisen kiven tulevaisuutta valoisana ja uskoo, että myös lähialueille on mahdollista viedä jalostettuja, laadukkaita kivituotteita.

Kaupunkirakentamisessa kiven rooli on edelleen vahva ja kestävän kehityksen sekä elinkaariajattelun vauhdittamana myös nousujohteinen.

Kävelypainotteiset kaupunkikeskukset suunnitellaan yhä yleisemmin graniittipäällysteisinä. Haluamme Ruduksella tehdä yhteistyötä pitkäjänteisesti suomalaisten kiviyrittäjien kanssa.

Timo Syrjän mukaan esteettömyys palvelee kaikkia julkisilla paikoilla ja rakennuksissa liikkuvia.

Kannattaa panostaa esteettömyyteen. Tasaisemmat kiveykset ohjaavat kulkua, kun lohkopintaisia tuotteita käytetään niillä alueilla, joissa ei toivota ihmisten liikkuvan. Loivat luiskat portaiden sijaan ja värikontrastit niin ikään lisäävät esteettömyyttä.

Eri materiaalien yhteiskäyttö luo näyttäviä ja toimivia kokonaisuuksia kaupunkirakentamisessa. Uskon, että tämä on tulevaisuuden suunta. Tästä hyötyvät kaikki, Syrjä sanoo. Mitä enemmän meillä on Suomessa kivirakentamisen näyttäviä referenssejä, sitä paremmin valmiit kohteet markkinoivat tulevaa.

Timo Syrjä pitää hyvänä asiana erikoistumista, tuotteistamista ja erityisesti myös tuotteen saatavuutta.

Tehokasta tuotteistamista

Timo Syrjä sanoo, että moni pyrkii tekemään kivituotteiksi kaikkea mahdollista, liikaakin.

Vakio- ja varastotuotteiden tuotteistaminen olisi hyvä ja kiven kauppaa vauhdittava asia. Noin viisi tuoteryhmää vastaa noin 80 prosenttia ympäristökivien myynnistä. Olisi tärkeää, että näitä vakio- ja varastotuotteita olisi aina heti saatavilla jälleenmyyjien varastoissa.

Kivialan koulutus on alkanut 1990-luvulla. Koulutusta on edelleen syytä ylläpitää ja kehittää.

Timo Syrjä on toiminut useana vuonna tuomarina Taitaja–kilpailuissa.

Kivi saisi olla mukana materiaalina jo peruskoulussa, kuten ovat puu, metalli ja muovi. Myös luentoihin, messuille ja tapahtumiin voisi viedä enemmän ja laajemmin kivitietoutta.

 

Eläkkeelle kivi sydämessä

Timo Syrjä jää syksyllä eläkkeelle haikein mielin. Kiviuransa sydämen asiana hän pitää vuorovaikutusta.

Olen aina innostunut, kun asiakas tai suunnittelija kertoo haasteistaan tai unelmistaan luonnonkivirakentamisessa.

Hän haluaisi jättää mahdollisimman paljon vuosikymmenten aikana kertyneestä kokemuksista - niin hyvistä kuin huonoista - niille jotka jatkavat Ruduksella hänen jälkeensä.

”Käytä kiveä jo eläessäsi”

Tämä on Syrjän motto. – Nyt olen kiveä käyttänyt ja saan työurani päätökseen, on aika nauttia elämän toisesta vaiheesta.

Kivimies aloitti lintujen bongaamisen jo 12-vuotiaana ja into jatkunut edelleen.

Pidän kalastamisesta ja harrastan kuorolaulua. Nyt on aika myös matkustaa vaimon ja perheen kanssa ja ihan muualle kuin kivimarkkinoiden tai projektien perään. Viime kesänä innostuin hankkimaan Golfin Green Cardin.

Timo Syrjän poika Arhippa jatkaa töitä isänsä jalanjäljillä Ruduksella luonnonkivien parissa.

Vuonna 2012 syksyllä Lemminkäinen myi liiketoimintansa Rudukselle ja Syrjän työ luonnonkivien parissa jatkui. Nykyisessä tehtävässään hän toimii tuoteryhmäpäällikkönä luonnonkivituoteryhmässä.

www.rudus.fi

Lisää kommentti

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut
LUE LISÄÄ AIHEESTA YRITYKSET JA MARKKINAT

1 2 3 4 5 6 7 ... 9 »