YMPÄRISTÖKIVET

Vaskiluodon silta uusittiin punaisella graniitilla

Vaskiluodon silta on merellisen Vaasan paraatipaikalla. Se liittää kaupunkiin Hietasaaren virkistysalueen sekä Vaskiluodon, missä ovat satama, huvipuisto, leirintäalue sekä pursiseuroja. Silta on nyt kokenut pitkällisen korjausurakan, joka toi sen kylkiin upeat graniittimuurit sekä reunoille massiiviset graniittiset reunukset.

Tärkein syy sillan peruskorjaamiselle oli sen huono kunto sekä se, että se ei kantavuudeltaan enää palvellut teollisuuden raskaita kuljetustarpeita. Vanha silta korvattiin kahdella uudella sillalla, joista toinen mitoitettiin raskaalle liikenteelle eli kantavuudeltaan se on 630 tonnia.

- Silta oli rakennettu 1950-luvulla ja sen perusrakenteet olivat huonossa kunnossa ja esimerkiksi välitukki oli liikkunut, kertoo Vaasan kaupungin rakennuspäällikkö Markus Rintala.

Hänen mukaansa tärkeimpänä tavoitteena oli rakentaa raskasta liikennettä hyvin palveleva, tärkeä siltayhteys satamaan. Samalla uusi silta haluttiin myös sovittaa mahdollisimman kauniisti kaupunkikuvaan, koska se on suora jatke kaupungin keskustaan johtavalta Vaasanpuistikolta. Väylä jatkuu sillasta lähtien nk. Sinisenä tienä, koska se johtaa satamaan eli meritiehen, Ruotsiin.

- Uudelle sillalle asetettiin kaksi tärkeää tavoitetta: sen piti olla kestävä ja kaunis. Olemme kaikkialla kaupungissa todenneet, että betonirakenteet eivät tule kysymykseen, vaan haluamme mieluummin käyttää tärkeissä maisemallisissa kohteissa kestävää graniittia, sanoo kaupungin kaavoitusarkkitehti Marketta Kujala.

Punaista vai harmaata?

Marketta Kujalan mukaan graniitin väri herätti päättäjien keskuudessa jonkin verran keskustelua.

- Siltatyön konsultti esitti harmaata graniittia, mutta me päädyimme lopulta punaiseen, koska se on osa Vaasalle tunnusomaista värimaailmaa.

- Vaasassa on vanhoissa julkisissa rakennuksissa käytetty runsaasti punaista tiiltä. Näin on myös sillan kupeessa. Oikealla puolella on komea Hovioikeus ja vasemmalla Vaasan vankila. Molemmat ovat rakenteiltaan punatiilisiä.

- Tämän lisäksi sillan kupeessa, keskellä seisoo ilmavoimien kotka-muistomerkki punagraniittisella jalustalla muistuttamassa siitä, että juuri siihen kohtaan jäälle laskeutui ilmavoimien ensimmäinen lentokone lahjana Ruotsista. Näillä perusteilla päädyimme punaiseen väriin ja kävimme sen myös erikseen valitsemassa Kovakiven toimistossa, Kurussa, Marketta Kujala kertoo.

Hänen mukaansa valinta on nyt herättänyt runsaasti myönteistä palautetta ja punaista väriä pidetään oikeana ratkaisuna.

- Miljöötä on jatkossa tarkoitus edelleen kehittää ja parhaillaan tarkastellaan mahdollisuuksia sijoittaa taidetta siltapenkereen, vanhan rautatiesillan ja Setterbergin puiston ympäristöön.

Työt alkoivat 2011

Vaskiluodon sillan korjausurakka käynnistyi syksyllä 2011. Asetetussa aikataulussa on hyvin pysytty, vaikka työt olivat välillä peräti neljä kuukautta keskeytyksissä poikkeuksellisen korkealla olleen meriveden vuoksi.

- Aikataulu on ajettu hyvin kiinni sillä kaiken pitäisi olla täysin valmiina kesäkuun loppuun mennessä, sanoo Markus Rintala.

"

Näin kiveä käytettiin

Taivassalon punainen graniitti

- 20 cm:n muurikiviä noin 800 m2

- Kansikiveä 500-640 x 700mm noin 430 juoksumetriä

"

Hän kehuu urakan sujuvuutta ja kaikkia mukana olleita osapuolia. Pääurakoitsijana on kalajokelainen Andament Oy, kivityöt on aliurakoitsijana tehnyt Lemminkäinen Oy ja kivimateriaalit on toimittanut Tampereen Kovakivi Oy. Urakan kustannusarvio on kaikkiaan yli 5 miljoonaa euroa.

- Myös meidän kannaltamme urakka oli erinomaisesti suunniteltu ja aikataulutettu. Tilaaja toimi hienosti myös siinä suhteessa, että saimme tilauksen talvea vasten, vuoden 2011 lopulla. Se oli meille hyvä, koska pystyimme hyödyntämään muuten hiljaista aikaa ja keskittyä suureen urakkaan, kertoo Antti Elomaa Tampereen Kovakivestä.

- Usein suuretkin urakat saattavat ajautua siihen, että kivet tilataan vasta, kun urakka on jo pitkällä. Aikainen tilaus on varmasti myös tilaajalle edullinen ja varmistaa aikataulujen pysymisen.

Muurin kivet yksilöitä

Antti Elomaan mukaan hyvä aikataulutus oli tässäkin urakassa tärkeää, koska esimerkiksi muurin kivien työstäminen oli jonkin verran haastavaa.

- Muurien kivissä on arkkitehdin erityisesti suunnittelema ladonta ja suuri osa siinä olevista kivistä on yksilöitä. Kivien yksi sivu on sahattu asteen tarkkuudella vinoksi. Kivien jalostus tapahtui Tampereen Kovakiven tehtaalla, minkä jälkeen ne numeroitiin ja kuljetettiin siltatyömaalle.

- Kansikivet ovat massiivisia ja kestäviä kiviä. Niiden korkeus on 70 cm ja leveys 50/64 cm. Kivien pituudet vaihtelevat metristä kolmeen. Myös näiden kivien asentaminen paikoilleen oli haastavaa, sillä kivien painot vaihtelivat 1 100 kilosta yli kolmeen tonniin. Kaikki sujui kuitenkin ongelmitta ja yhteistyö urakoitsijoiden kanssa oli saumatonta, Antti Elomaa kiittelee.

Teksti ja kuvat: Tom Kalima

Lisää kommentti (4)

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut

LUE LISÄÄ AIHEESTA YMPÄRISTÖKIVET

1 2 3 4