YMPÄRISTÖKIVET

Suomalainen kivi on Länsimetron asemien käyntikortti

Länsimetron ykkösvaihe Ruoholahdesta Matinkylään avataan liikenteelle 15. elokuuta 2016. Kakkosvaiheen louhinnat etenevät työtunnelien louhinnasta syksyn aikana asemien, ratalinjan ja kuilujen louhintaan. Suomalainen kivi on hyvin edustettuna länsimetron asemilla.

Suomalainen kivi on Länsimetron asemien käyntikortti

Kuva Koivusaaren asemalta. Siellä on iso pinta Mäntsälän punaista seinässä. Kivi reunustaa liukuporrasta, joka johtaa 33 metriä alaspäin metrolaiturille. Laituripinta sijaitsee 30 metriä merenpinnan alapuolella, ja noin 25 metriä meren pohjan alapuolella.

– Ensimmäinen tämän vaiheen louhintaurakka on alkamassa Soukassa ja muiden kakkosvaiheen asemien lähettyvillä syksyn ja talven aikana, sanoo Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö Satu Linkola. Kiviasennuksia tehdään ykkösvaiheessa esimerkiksi asemalaitureilla parhaillaan. Metron jatko länteen toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe käsittää kahdeksan uutta asemaa ja toinen vaihe viisi lisää. Metro kulkee koko 21 kilometrin matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. 

Yleiset tilat eli laituritasot ja lippuhallit ovat lähes kaikilla asemilla kiveä.

– Asemalaitureilla on asennettu runsaasti kotimaista kiveä. Asemalaituritasot ovat kukin noin 1300 neliötä, ja eri kerroksissa on käytetty näyttävästi kotimaista luonnonkiveä, sanoo arkkitehtitoimisto CJN Oy:n pääsuunnittelija Hannu Mikola.

Asemien suunnittelijat ovat käyttäneet lattioissa luonnonkiveä, hiottua betonia ja jonkin verran mosaiikkibetonia.

– Esimerkiksi Koivusaaren metroasemalle tulee runsaasti ja näyttävästi muun muassa Mäntsälän punaista. Mikola luonnehtii sen voimakasta punavärisävyä meheväksi ja voimakkaaksi.

Kivi-ikkuna louhokseen

Mikola kertoo, että esimerkiksi Niittykummun asemalle on jätetty tilataideteosmaisesti katseenvangitsijaksi louhoksesta ikään kuin ikkuna. ”Kivi-ikkuna” muistuttaa luonnonkiven läsnäolosta länsimetron rakennusprojektissa. Kaikkiaan kotimaista kiveä on louhintavaiheessa irrotettu lähes pari miljoonaa kuutiometriä.

Hannu Mikola luonnehtii kotimaista kiveä metroasemien käyntikortiksi. Kiveä on esillä muun muassa laajasti seinä- ja lattiamateriaalina, muureissa ja sokkeleissa sekä ulkoalueilla.

– Kotimainen kivi kestää monenlaista kulutusta, myös ilkivaltaa. Länsimetron asemien yleisötilojen materiaaleissa on valintakriteereinä olleet arkkitehtuuri- ja miljöönäkökohtien lisäksi hyvä huoltovarmuus ja erityisvaatimukset liikennerakentamiselle.

Luonnonkivi sopii julkiseen rakentamiseen

Hannu Mikola pitää tärkeänä, että kotimaista kiveä voidaan myös uusiokäyttää.

- Kiven toimitukset lähialueelta ja lisätoimitusten notkeus ja tarvittaessa korjaustyöt olemassa olevalla kivimateriaalilla ovat tärkeitä. Hän pitää tärkeänä, että kotimaisen kiven markkinointi ja esilläolo kulkisivat samassa linjassa kuin muiden rakennusmateriaalien markkinointi.

– Kivi pärjää hyvin, mutta sen pitää olla myös esillä. Elinkaariajattelussa kivellä on ainutlaatuinen asema ja kotimaisessa kivessä on laatuominaisuuksia, joita pitäisi nostaa tarjousvaiheessa teknisesti esille.

Kotimaisen kiven kohteita on Mikolan mukaan suhteellisen runsaasti ja ajankohtainen projektitiedottaminen ja markkinointiviestintä pitävät ne myös markkinoilla kiinnostavina.

Länsimetro saa kolmetoista asemaa.14 kilometriä pitkän Ruoholahti-Matinkylä -osuuden asemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään. Toinen vaihe käsittää seitsemän kilometriä pitkän rataosuuden ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. Asemien lisäksi rakennetaan yhteensä 23 kuilua, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoistoa varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä.

 

Teksti: Mirkka Kortelainen // Kuva: Arkkitehtitoimisto CJN Oy

Lisää kommentti (11)

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut
LUE LISÄÄ AIHEESTA YMPÄRISTÖKIVET

1 2 3 4