RAKENNUSKIVI

Suomalaista kiveä länsimetroon

Yleiset tilat eli laituritasot ja lippuhallit ovat lähes kaikilla asemilla kiveä. Kotimaisuuden aste olisi voinut olla korkeampikin, sanoo arkkitehtitoimisto CJN Oy:n pääsuunnittelija Hannu Mikola. 

Länsimetron rakentaminen etenee vuoden 2015 alusta Ruoholahti-Matinkylä -osuudella.

– Asemien ja kuilujen talotekniset työt ovat hyvässä vauhdissa. Osuudella Matinkylä-Kivenlahti louhitaan työtunneleita kaikkien viiden aseman läheisyydessä, sanoo Länsimetron viestintäpäällikkö Satu Linkola.

Asemien erityspiirteet esiin

Satu Linkolan mukaan metroasemat ovat lupaus yläpuolella olevasta maailmasta, niiden pitää ilmentää kunkin asemanseudun ominaispiirteitä; lähtökohtana on sadan vuoden käyttöikä.

Linkolan mukaan länsimetron kustannusennuste välillä Ruoholahti-Matinkylä on hieman yli miljardi euroa. Matinkylä-Kivenlahti -osuuden kustannusarvio on 801 miljoonaa euroa. Tunneliin rakennettavaa rataa on yhteensä 21 kilometriä ja asemia 13.

Suomalaistakin kiveä asemiin

Arkkitehtitoimisto CJN Oy:n pääsuunnittelija Hannu Mikola sanoo, että länsimetron asemien yleisötilojen materiaaleissa on valintakriteereinä olleet arkkitehtuuri- ja miljöönäkökohtien lisäksi hyvä kestävyys ja helppohoitoisuus.

Tavoiteasettelu on rajannut pintamateriaalivaihtoehdot kiviaineisiin, etenkin lattiapäällysteissä.

Mikolan mukaan asemien suunnittelijat ovat käyttäneet lattioissa luonnonkiveä, hiottua betonia ja jonkin verran keraamisia päällysteitä.

Kotimaista kiveä on tulossa asemille, ja lisäksi kotimaisten kivialan yritysten edustamia ulkomaisia kiviä.

Hannu Mikolan mukaan kotimaisuuden aste olisi voinut olla korkeampikin; kotimaisista kivistä löytyy sellaisia laatuominaisuuksia, joita liikennerakennuksen olosuhteet edellyttävät.

Hannu Mikola toivoo suunnittelun tueksi riittävästi tietoa tarkoituksenmukaisten laatuvaatimusten asettamiseksi.

Mielikuva kivestä ikuisena rakennusmateriaalina saattaa ammattitaitoisten suunnittelijoidenkin keskuudessa olla niin voimakas, ettei aina välttämättä tiedosteta laatuerojen olemassaoloa ja tarvetta tarkempaan määrittelyyn.

Luonnonkivi sopii julkiseen rakentamiseen

Hannu Mikola sanoo, että julkiseen rakentamiseen luonnonkivi sopii hyvin.

Arkkitehtuuri ja rakennuksen käyttötarkoitus voivat muutakin edellyttää, mutta usein tavoitteena on saavuttaa kestävä ja helposti huollettava lopputulos. Tavoite on myös luoda vakaa ja luotettava mielikuva.

Kivi on Hannu Mikolan mukaan niin kestävä rakennusaine, että se voidaan käyttää jopa useaan kertaan, jos asia niin ajatellaan.

Suunnittelun, rakentamisen ja ylläpidon kannalta kivi, ja vielä läheltä saatava, on varmasti parhaita ratkaisuja. Liikennerakennuksissa on mukana myös ajatus kovasta kulutuksesta, vaurioista, tilojen ja varusteiden muutoksista. Kivi on materiaali, joka mahdollistaa lisätoimitukset ja korvaavat osat ilman, että ulkonäkö vaihtelee tai että jouduttaisiin uusimaan laajoja alueita.

Moni-ilmeinen kivi

Kivi on todella moni-ilmeinen rakennusaine väreineen ja kuvioineen, niin kuin voidaan esimerkiksi ravintola- ja liikesisustuksissa nähdä. Kotimaisuus taas antaa takeet siitä, että paikallisuus näkyy ja harmonia säilyy. Hannu Mikola pitää länsimetro -projektia laajana ja mielenkiintoisena.

Metroa on viimeksi laajemmin rakennettu kolmisenkymmentä vuotta sitten. Hanke on siis aika epätavallinen suomalaisille suunnittelijoille. Melkein koko porukka on nyt ensimmäistä kertaa metroa tekemässä.

Hannu Mikola kertoo, että asemat pyritään suunnittelemaan toiminnaltaan samankaltaisiksi ja siten käyttäjille helpoiksi, mutta silti tiloiltaan ja ilmeeltään erilaisiksi ja tunnistettaviksi.

Metrolinja tehdään kokonaan kallioon. Kotimainen kivi on meille kaikki kaikessa.

Teksti: Mirkka Kortelainen // Kuvat: Länsimetro

Lisää kommentti (15)

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut
LUE LISÄÄ AIHEESTA RAKENNUSKIVI

1 2 3 4 5 6