RAKENNUSKIVI

Siilitien metroasemasta katseenvangitsija

Itä-Helsingissä sijaitsevan Siilitien metroaseman peruskorjaus on valmistunut. Kotimaista luonnonkiveä on käytetty runsaasti.

Uudet lippuhallit ja liukuportaat otettiin käyttöön jo aiemmin tänä vuonna. Metroaseman peruskorjaus alkoi viime vuoden maaliskuussa. Asema oli käytössä koko remontin ajan.

- HKL otti Kulosaaren metroaseman peruskorjauksen suurista vaikeuksista opiksi, ja laadimme Siilitien peruskorjauksesta uudet suunnitelmat jo hyväksyttyjen tilalle. Tavoitteenamme oli löytää peruskorjaukselle työtavat, joilla voisimme pitää aseman avoinna. Tässä onnistuttiin. Uudet suunnitelmat korottivat peruskorjauksen hintaa, mutta mielestäni korkeammat kustannukset olivat perusteltuja, sanoo HKL-Infrapalvelut -yksikön johtaja Juha Saarikoski.

Kotimainen kivi tuo tyylikkyyttä

Siilitien metroaseman rakennusmateriaalina on näyttävästi kotimaista kiveä. Kurun harmaita ja Korpilahden mustia tasolaattoja on noin 1 000 neliömetriä.

- Laiturialueilla on asennettu poltettupintaisia Kurun harmaita, Korpilahden mustia ja Silver white -laattoja yhteensä noin 400 m2. Näistä suurin osa asennettiin yötyönä metroliikenteen ollessa pysähdyksissä.

- Materiaalit toimitettiin öisin huoltojunalla sekä nostamalla kurottajalla raiteiden yli laiturialueelle, joten logistiikka ja suuret matkustajamäärät jaksottivat työn etenemistä, kertoo Suomen Graniittikeskus Oy:stä tuotantojohtaja Ari Mikkola.

Metroaseman ylä- ja alalippuhallit on kivetty pääosin Kurun harmaalla poltettupintaisella laatalla. Metroaseman ympäröivällä ulkoalueilla on myös näyttävästi noin 280 m2 60 mm:n Kurun harmaita laattoja.

- Siilitien metroasema on oiva esimerkki siitä, että toimivien liikenne- ja liityntäliikenneyhteyksien lisäksi metroasema saa olla myös tyylikäs ja edustava. Siilitien metroasema ”sopeutuu” hyvin jo rakennettuun ympäristöön ja luontoon, siinäkin mielessä on luontevaa, että kiveä on käytetty näin mittavasti, sanoo Mikkola.

Myös valo luo turvallisuutta

Laituritasolle parannettiin kulkuyhteyksiä. Katutasossa sijainnut vanha lippuhalli purettiin ja tilalle rakennettiin uusi laajempi lippuhalli. Esteettömyyttä parannettiin lisäämällä liukuportaiden määrää kolmeen. Ennen peruskorjausta käytössä oli vain yhdet liukuportaat.

Laituritason ylälippuhalli, laiturikatos ja laatoitus uusittiin kokonaisuudessaan, samoin koko aseman valaistus, kalustus ja pintamateriaalit.

Metroaseman yhteyteen on rakennettu 80 uutta liityntäliikenteen polkupyöräpaikkaa. Metron liityntäpysäköintialueelle rakennetaan 54 uutta autopaikkaa. Siilitien metroaseman peruskorjaus on osa itäisten metroasemien peruskorjaushanketta. Seuraavina vuorossa ovat Myllypuron, Herttoniemen ja Itäkeskuksen asemat.

Teksti: Mirkka Kortelainen Kuvat: Pyry Kortelainen

Lisää kommentti (3)

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut

LUE LISÄÄ AIHEESTA RAKENNUSKIVI

1 2 3 4 5 6