RAKENNUSKIVI

Menossa isoja kiviprojekteja

Loimaan Kiven toimitusjohtajan Mikko Paljakan mukaan vuosi 2017 oli hyvä kotimaiselle kivelle. – Kivimiehillä piti ja pitää kiirettä ympäri Suomea. Se on hieno juttu.

Menossa isoja kiviprojekteja

Kuva Lauttasaaren metroasemalta. Sisäänkäynti: Korpilahden mustaa mattahiottua ja hiekkapuhalluksella raidoitettua laattaa.

- Kotimaisen kiven kysyntä on nousussa ja mikä parasta, kotimaisen kiven kysyntä kattaa koko Suomen eikä vain perinteisesti pääkaupunkiseutua ja suurimpia kaupunkeja. Kotimaista kiveä käytetään monipuolisesti. Esimerkiksi Tampereelle rakennetaan kivestä paljon uutta ja uudistetaan vanhaa. Tampereen raitiotie-projektissa käytetään Kurun harmaata nupukiveä kiskojen välissä, massiivisia paasikiviä pysäkkien kohdalla ja perinteisiä reunakiviä. Hämeenkadun jalkakäytävät kivetään suomalaisella punasävyisellä graniitilla, Paljakka sanoo. 

- Tampereella Ratinan uuden kauppakeskuksen alueella on jo monessa muodossa Kurun harmaata graniittia. Tampereella kiveä käytetään mittavasti myös Ranta-Tampellan alueella ja niin sanotussa Kansi ja Areena -hankkeessa.

Helsingissä isoja projekteja

Mikko Paljakka uskoo, että kotimaisen kiven tuomat arvot - kestävä kehitys, eettisyys ja kotimaisuus - tekevät kivestä halutun.

- Suuret projektit kuten Helsingin Jätkäsaari, Helsingin Kalasataman ja kauppakeskus Redin alue ja vaikkapa Joensuun iso tori -projekti tuovat kiveä hyvin esille. Jätkäsaaressa on käytetty paljon mustaa kiveä. Esimerkiksi Hyväntoivon puistossa rakentuu noin kilometrin verran Varpaisjärven mustaa lämmitettyä porrasta.

Kalasatamassa suomalaista kiveä käytetään portaissa, muureissa, laatoituksissa ja istutusaltaissa. Pääasiassa kivet ovat Mäntsälän punamustaa, Korpilahden mustaa ja Varpaisjärven mustaa.

Kalasatamaan rakentuvassa Redi-kauppakeskuksessa on julkisivuissa ja portaissa Liedon punaista ja Korpilahden mustaa kiveä. Aukiolle on tulossa Ylämaan ruskeaa laatoitusta.

Marraskuussa liikennöinnin aloittaneessa länsimetrossa kiveä on käytetty jokaisella asemalla. Kokonaan suomalaisesta kivestä on tehty Helsingin puolella sijaitseva Lauttasaaren asema. Laituritasot ovat Viitasaaren vaaleaa kuulapuhallettuna ja Korpilahden mustaa mattahiottuna.

Loimaan-kivi-2

Kuva Lauttasaaren metroasemalta. Laituritaso: Viitasaaren vaaleaa kuulapuhallettua sekä Korpilahden mustaa mattahiottua.

Lippuhallien lattiat ovat Korpilahden mustaa mattahiottuna ja hiekkapuhalluksella raidoitettuna sekä mattahiottua Viitasaaren vaaleaa.

Joensuun toria ollaan kattamassa Virolahden punaisella kivellä, raidoissa ja detaljeissa on myös Varpaisjärven mustaa ja Pohjolan Loimua.

Mikko Paljakka muistuttaa myös, että Suomessa on valtavasti kiveen liittyvää erikois- ja jalostusosaamista.

- Kiven tuotteistaminen, monipuolinen käyttö julkisessa rakentamisessa ja myös muussa käytössä on hienosti mennyt eteenpäin. Hyvin ja positiivisesti voi sanoa, että menossa on kivinen vuosi.

Teksti: Mirkka Kortelainen

Lisää kommentti

Ole hyvä ja anna allaolevaan laskuun oikea vastaus ennen kommentin lisäämistä.
+
=
Muista minut
LUE LISÄÄ AIHEESTA RAKENNUSKIVI

1 2 3 4 5 6